Aanbod

Diensten

sportmassage

Iedereen die regelmatig aan sport doet, heeft baat bij een sportmassage, zowel sporters die aan competitie doen als recreatieve sporters, maar ook niet sporters die last hebben van stramme en stijve spieren. Het voorkomt spierletsels en verhoogt de flexibiliteit. Te strakke en/of te stijve spieren zorgen immers voor een verhoogd risico op blessures.

Veel sporters hebben regelmatig last van spierpijnen ten gevolge van de ophoping van afvalstoffen zoals melkzuur. Een sportmassage verbetert de doorbloeding van je spieren, waardoor het melkzuur en andere afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Daarmee wordt het herstel van je lichaam bevordert en voorkom je blessures door overbelasting van je spieren. De doorbloeding zal hierdoor verbeteren en de spieren zullen soepeler en flexibeler worden.

Behandeling
Bij een sportmassage wordt stevig gemasseerd, waarbij bijvoorbeeld bindweefsel wordt losgemaakt en knopen uit je spieren worden gehaald. Daarvoor moet er diep in de spieren worden gemasseerd, wat soms niet prettig aanvoelt en enkele dagen pijnlijk kan blijven. Je lichaam geeft met deze pijn namelijk aan dat er iets niet goed zit en juist dat wordt verholpen. Overigens wordt altijd in de gaten gehouden of de massage niet te intens wordt.

Voordat de massage begint, wordt besproken waar je op dat moment behoefte aan hebt. Je geeft aan wat je met de massage wilt bereiken en waar de focus van de massage moet komen te liggen. Bijvoorbeeld op je benen, schouders, nek of rug.

Een massage kan zowel voor als na het sporten.
Voor het sporten zorgt het ervoor dat het uithoudingsvermogen van de spieren groter is. Spieren die vlug gespannen zijn, zullen na de massage beter ontspannen. Sportmassages worden ook preventief gebruikt om blessures te voorkomen. Na het sporten zorgt het voor een vlugger herstel en werkt het relaxerend. Als je al last hebt van een blessure, dan zorgt een sportmassage voor een snellere revalidatie.

Doordat een sportmassage vrij stevig is, is deze niet geschikt vlak voor of na een grote inspanning. Daarmee zou je je spieren namelijk teveel belasten en zul je er eerder nadeel van ondervinden dan er voordeel van hebben. Als je je wilt laten masseren vlak voordat je een grote inspanning gaat leveren, kies dan altijd voor een minder intensieve massage die de spieren niet al te zeer belast.